Sunday 2 October 2011

WAYANG KULIT...(5)

WAYANG KULIT MELAYU
¢  T’dpt di bhgn pantai timur semenanjung M’sia.
¢  Suatu ketika dahulu t’kenal di Kelantan & Terengganu.
¢  Tetapi dlm bilangan yg terhad.
¢  Menurut tokoh Mohamed Ghouse Nasuruddin, menerusi buku Teater Tradisional Melayu (2003), Wyg kulit melayu telah luput, dan hanya tinggal sebhgn kump asal yg berada di Kg. Cicah b’hampiran Kota Bharu, Kelantan.
¢  Struktur dan sifat persembahan wayang kulit melayu adalah menghampiri seperti wyg kulit purwa.
¢  Dipercayai ianya dibawa masuk ke Kelantan dari Jawa pd abad ke 17 @ 18.
CERITA & PATUNG
¢  B’dasarkan episod2 dr epik Ramayana, Mahabharata, Panji & Cerita2 tempatan.
¢  Patung2 dlm wyg kulit melayu, sama spt wayang kulit purwa iaitu kedua2 belah tgn yg boleh digerakkan.
¢  Wtk2 pula bersifat stereotaip, mudah utk dikenali menerusi rekabentuk kedudukan bhgn kepala.
¢  Wtk baik ~ kepala kebawah (rendah diri), tubuh badan kecil & elok (sempurna)
¢  Wtk jahat ~ kepala didongakkan sedikit (angkuh), dan berhidung besar.
MUZIK
¢  Walaupun wyg kulit melayu dikatakan menghampiri wyg kulit purwa, namun begitu aspek muzik ianya b’beza.
¢  Alat muzik bagi wyg kulit melayu adalah:-

Alat muzik
 Bilangan
Fungsi
Rebab (b’tali 2)
1 buah
Memainkan melodi
Canang @ Kelenang
6 biji
Gong @ tetawak
sepasang
Penanda penghujung rangkap tempo
Mong
1 biji
Ketuk bit
Gendang
Sepasang
Memberi rentak
Kesi
Sepasang
Ketuk bit


LAGU
¢  T’dpt 11 lagu dlm repertoire muziknya;-
  Katokan
  Kelayong
  Asyik
  Jubang
  Kemucap
  Kijang Mas
  Gandang-gandang
  Gandang Semawa
  Sasang
  Bujuk Ina
  Kadok Manis
BAHASA
¢  Bahasa yang digunakan untuk menyampaikan cerita adalah bahasa Melayu.
¢  Namun begitu ada yg mengatakan bhw ianya disampaikan dlm bahasa Jawa dan diselitkan dialek melayu tempatan.
PENTAS & KELENGKAPAN
¢  Selalunya p’sembahan ini diadakan diatas sebuah panggung yg dibina khas & mempunyai ukuran & btk yg hampir sama dgn wyg kulit Kelantan:-
  Panjang ~ 12’ – 14’
  Lebar ~ 10’ – 13’
  Tinggi ~ 9’ – 12’ (dr lantai)
  Pintu ~ dr blkg @ tepi pemuzik
         Kelengkapannya juga sama spt wyg kulit Kelantan dr segi kelir, batang pisang, pelita & kayu pelapik.
  Kelir               ~ ditegangkan menggunakan kain putih membentuk procenium)
  Btg Pisang     ~ utk cacakkan patung
  Lampu            ~ minyak @ elektrik digantung paras muka Dalang.
  Kayu pelapik  ~ diletakkan bwh peha Tok Dalang, sbg isyarat kpd pemuzik utk 
                             memainkan dan memberhentikan lagu. (mengikut pada hentakan tok
                             Dalang)

No comments:

Post a Comment